Náplní přírodopisu 6. ročníku jsou témata vhodná pro badatelskou výuku venku. O účinku půdních bakterií se žáci přesvědčili jednoduchým pokusem: do hloubky 10-15 cm zakopali tenký plátek jablka, který po 3 týdnech vykopali, a zjistili, že jablko bylo z větší části rozložené. Dokázali, že půdní bakterie jsou rozkladači. Dalšími praktickými pokusy si zahráli na meteorology. Ve dvojicích sestrojili vlhkoměr, větrnou korouhvičku a srážkoměr, které umístili na školní dvorek. Co zjistili pozorováním? Vlhkoměrem prozkoumali, jak a proč borová šiška reaguje na vlhkost. Větrnou korouhvičkou zjistili směr větru. Srážkoměrem změřili množství srážek a porovnali je s údaji v předpovědi počasí. Třetí výzvou bylo najít a zakreslit osově souměrné předměty, k čemuž využili vyrobené „okénko s provázkovou osou“. Předmětů k prozkoumávání objevili spoustu. V další hodině strávené venku se zaměřili na psaní zpráv obrázkovým písmem, Morseovou abecedou a na orientaci pomocí pochodových značek vytvořených z přírodnin – větviček, kamínků, šišek. Ve výuce kapitoly mechy si založili mechovou zahrádku, kterou doplnili živými přírodninami. Rovněž pozorovali druhy mechů na zdi kostela a na kůře stromů. Poslední aktivitou bylo rozlišení druhů jehličnanů pozorováním jehličí a šišek v okolí školy. Použité badatelské aktivity podporují přirozené učení. Holt, šesťáci jsou koumáci!
Jitka Kaňovská